۱۶ نکته مهم در زوجین نابارور با علت مردانه

 

۱۶ نکته مهم در زوجین نابارور با علت مردانه

 

این مطلب به لحاظ علمی به تایید آقای دکتر ناصر سلسبیلی متخصص جنین شناسی رسیده است.

 

موارد زیر در بررسی از زوجین نابارور با علت مردانه بعنوان جهت گیری درمان مورد نظر پزشکان گروه ناباروری قرار میگیرد.

۱-    بررسی چند اسپرموگرام از مرد که در مراکز مختلف انجام گرفته باشد.

۲-    بررسی اسپرموگرام توسط جنین شناس متبحردر کلینیک اختصاصی در ناباروری. که غیر از شاخص های معمولی مثل تعداد، حرکت و ریخت شناسی ،بررسی فراگمانتاسیون DNA و سایر شاخصهای بررسی از یک نمونه اسپرم و مایع منی انجام گیرد.

۳-    شاخص ها ی اسپرموگرام در روش های کامپیوتری در مقایسه با روشهای دستی در کلینیکهای درمان ناباروری از اعتبار کمتری برخوردار است و احتمال خطا در آن بیشتر است.

۴-    شاخصهای اسپرموگرام بیشتر در تقسیم بندی از لحاظ گروه ناباروری در مردان را نشان میدهد و برای شروع بررسی و نوپروتکل درمان لازم میآید.

۵-    کاریو تایپ از هر مردی که در گروه های الیگو، آستنو و تراتو اسپرم قرار میگیرد لازم الاجرا است. تا وضعیت کروموزوم Y را مشخص سازد.

۶-    اگر جمع آوری نمونه بصورت رتروگراد و از مثانه جمع آوری گردد. از نشانه های بیماری نورو پاتی و یا دیابت میباشد. و در تصمیم گیری جهت روشهای جمع آوری اسپرم از مجاری دفران و یا بیضه با سوزن های ظریف مورد نظر قرار بگیرد.

۷-    بررسی بیضه ها از نظر اندازه و سایر ابعاد فیزیو لوژیک و آناتومیک از اهم موارد بررسی است.

۸-    هورمونهای مردانه و پرولاکتین و گروه بندی هورمونی در تقسیم بندی درمان های هورمونی حائز اهمیت در نوع درمان است. بطور مثال استفاده از تستوسترون در مردان میتواند عقیمی کامل ایجاد کند.

۹-    در مواردی که احتمال انسداد مجاری واز دفران وجود دارد، بررسی عروق بیضه ها و وازو گرافی لازم الاجرا است.

۱۰-در تغییرات ریخت شناسی اسپرم هیچ درمان دارویی و تقویتی و یا آنتی اکسیدان ها تاثیری ندارد. بجز در موارد عفونت مجاری و یا موارد ایمونولوژیک.

۱۱- بارورسازی تخمک با داشتن بد ریختی اسپرم تنها روش ریزتزریقی اسپرم توسط جنین شناس و یا شستشوی اسپرم با روشهای گرادیانت و فیلتر های اختصاصی در کاهش مواد التهابی و ایمونولوژیک میباشد.

۱۲-در موارد IUI  علاوه بر پارامترهای اسپرم بررسی کلینیکی رحم و تخمدانها و هورمونها در زن نیز مورد نظر قرار میگیرد.

۱۳-در مواردی که ناباروری با علت مردانه است، نباید با روشهای هورمون درمانی و یا IUI زوجین را معطل نمود ، بخصوص اگر سن زوجین هم بالاتر از ۳۵ سال باشد.

۱۴-در مواردناباروری شدید مردان، بافت برداری از بیضه ها و انجماد آن برای زمان مناسب از لحاظ سیکل برداری از زوجه تا جهت ریز تزریقی تخمک ها لازم است.

۱۵- در مواردی که در مرد اشکالات کروموزومی وجود دارد پس از تشکیل جنین تغییرات کروموزومی و ژنتیکی از جنینها با روشهای PGD, PGS لازمالاجراست تا از انتقال نارسائیهای کروموزومی به جنین جلوگیری بعمل آید.

۱۶-در موارد بررسی جنینها از لحاظ سلامت ژنتیکی، باید توجه داشت که نرخ باروری بهمان میزان نسبت به کروه های طبیعی و سالم کمتر خواهد بود و روشهای بررسی امکان ضعیف شدن جنین ها در لانه گزینی را بهمراه دارد و عدم لانه گزینی در صد بالاتری خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *