درمان ناتوانی جنسی در مردان

درمان ناتوانی جنسی در مردان

این مطلب به لحاظ علمی به تایید آقای دکتر بابک کریمیان متخصص اورولوژی رسیده است.

 

تزریق Penile یا تزریق آلتی

روش MUSE

استفاده از پمپ وکیوم

جراحی ایمپلنت

سکس تراپی یا سکس درمانی

درمان به کمک هورمون مردانه

مکمل‌های گیاهی

درمان به کمک امواج کم انرژی

 

تعداد مردان مبتلا به اختلال در نعوظ و ناتوانی جنسی در چند سال اخیر افزایش یافته است. خوشبختانه به دلیل پیشرفت تکنولوژی گزینه‌های درمانی هم روز به روز افزایش می یابد. این موضوع باعث می‌شود که اکثر افراد به استفاده از این روش‌ها روی بیاورند و توجه چندانی به نتیجه کار نداشته باشند. بنابراین ما در این مطلب تصمیم گرفتیم که روش های محبوب برای درمان ناتوانی جنسی مردان را معرفی کنیم و نشان دهیم که نحوه عملکرد هر کدام از آنها به چه صورت است.

 

تزریق Penile یا تزریق آلتی

این یک شیوه درمانی منحصر به فرد است که با تزریق مستقیم آلپروستادیل به عنوان داروی درمان اختلال جنسی مردان شناخته می‌شود که باعث ایجاد نعوظ خودکار می‌شود. این روش یکی از موثرترین روش‌های درمانی برای مردانی است که امکان درمان از طریق مواد خوراکی را ندارند. میزان موفقیت این روش ۸۵ درصد گزارش شده است و در مورد عوارض جانبی آن سوزش و پریاپیسم می‌توان اشاره کرد که نعوظی است با طول مدت بیش از ۴ ساعت، که نیاز به درمان پزشکی دارد.

 

روش MUSE

 برای مردانی که امکان استفاده از تزریق آلپروستادیل را ندارند، متخصصان یک روش جدید اختراع کردند که از لوله آلت تناسلی وارد شده و به داخل مجرای ادراری فرستاده می‌شود. نام این محصول از نام یک روش تزریقی پزشکی به زبان انگلیسی گرفته شده و یک سیستم تزریقی است که باعث ایجاد نعوظ ده دقیقه‌ای می‌شود که در برخی موارد تا یک ساعت هم طول می‌کشد. عوارض جانبی این روش می‌تواند احساس درد، سوزش،  قرمزی و خونریزی جزئی باشد.

 

استفاده از پمپ وکیوم

اگر نمی‌توانید یا نمی‌خواهید برای درمان ناتوانی جنسی خود از مواد دارویی استفاده کنید. روش پمپ وکیوم یکی از بهترین و رایج‌ترین روش ها برای درمان ناتوانی جنسی مردان و اختلال نعوظ است که از مصرف داروهای شیمیایی جلوگیری می‌کند. در این روش برای ایجاد نعوظ، یک سیلندر پلاستیکی بر روی آلت تناسلی قرار می‌گیرد و هوا از درون سیلندر خارج می‌شود. این عمل باعث می‌شود که آلت تناسلی تحت فشار قرار گرفته و خون در درون آن جریان یابد. یک حلقه لاستیک و منعطف بر روی قسمت انتهایی آلت تناسلی قرار گرفته که به حفظ حالت طبیعی آن کمک می‌کند. این روش در بسیاری از کشورهای دنیا امتحان شده و در مورد ۷۵ درصد از مردان مؤثر شناخته شده است.

 

جراحی ایمپلنت

 برای کسانی که دچار اختلال عصبی یا آسیب نخاعی هستند و امکان نعوظ برای آنها وجود ندارد، دو نوع ایمپلنت طراحی شده است که یکی از آنها به صورت یک پمپ قابل تعویض و به صورت دستی بر روی آلت تناسلی قرار می‌گیرد و گزینه دوم پروتزهای پروتئینی هستند که به مانند یک لامپ در داخل آلت تناسلی نصب شده و آن را به سمت مقاربت هدایت می‌کند. این روش نیاز به جراحی دارد و از جمله عوارض آن می‌توان به عفونت و شکستگی مکانیکی ایمپلنت‌ها اشاره کرد.

 

سکس تراپی یا سکس درمانی

داروهایی که باعث ایجاد جریان خون در داخل آلت تناسلی می‌شوند، اگر در حین نعوظ مشکلی مانند ترس یا اضطراب به وجود بیاید، عملکرد آنها متوقف شده و نمی‌توانند کمک کنند. اینجاست که مسئله رنگ و بوی دیگری می‌گیرد و بحث جنبه روانشناختی پیش می‌آید. بهترین راهکار برای درمان ناتوانی جنسی مردان ناشی از اضطراب، افسردگی و استرس، به کاربردن روش‌های ترکیبی دارویی و کمک گرفتن از متخصصان سکس تراپی است. این متخصص مسئله مقاربت و سکس را از جنبه روانشناختی بررسی کرده و راهکارهای مختلفی برای درمان زوجین پیشنهاد می‌شود.

 

درمان به کمک هورمون مردانه

گروهی معتقدند که اختلال در نعوظ مردان به کمبود هورمون مردانه یا تستوسترون مرتبط است. اما متخصصین معتقدند که درمان با کمک هورمون مردانه یک روش درمانی معتبر محسوب نمی‌شود. در واقع هورمون های مردانه میل افراد به ایجاد رابطه جنسی را افزایش می‌دهند، اما سرعت جریان خون در داخل آلت تناسلی را بالا نمی‌برند. البته ممکن است این هورمون ها در تحریک روحیه و جنسیت مردانه نقش دارند، اما از لحاظ مکانیکی تأثیر آنها بر فعالیت آلت تناسلی و فعالیت جنسی مرد ثابت نشده است. عوارض جانبی هورمون ها شامل آکنه، بزرگ شدن پستان، بزرگ شدن پروستات و احتباس مایعات بدن است.

 

مکمل‌های گیاهی

 در حال حاضر مکمل‌های گیاهی زیادی به عنوان افزایش دهنده میل جنسی استفاده می‌شوند که بعضی از مردان وسوسه می‌شود از آن برای درمان ناتوانی جنسی خود استفاده کنند. اما باید در مورد استفاده از این مکمل‌ها هشدار داد، زیرا معمولاً نهادهای دولتی و وزارت بهداشت برای این داروها مجوز صادر نکرده و هیچ تحقیق علمی مبنی بر تأیید عملکرد آنها وجود ندارد. علاوه بر این، مکمل‌های گیاهی علاوه بر این که غیر قابل تنظیم هستند، عوارض جانبی متعددی دارد که می‌تواند برای سلامتی خطرناک باشد.

 

درمان به کمک امواج کم انرژی

ایده استفاده از امواج کم انرژی برای درمان ناتوانی جنسی مردان از مطالعاتی نشأت می‌گیرد که تأثیر شوک امواج بر روی رگهای خونی را ثابت کرده­اند. این فرآیند به عنوان فرایند واکسن مجدد شناخته می‌شود که حجم وسیعی از امواج به آلت تناسلی تابانده شده تا به کمک آن جریان خون در داخل آلت افزایش یابد. البته استفاده از این روش در حد یک ایده باقی مانده و نتایج پزشکی معتبر برای تأیید آن وجود ندارد. بنابراین هنوز هم متخصصین بیماری جنسی پیشنهادی در استفاده از این مورد ندارند.

 

۱۲/۱۶/۲۰۲۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *